Inspirace pro rodiče
Adaptace nových dětí ve školce + potřeby do školky
Naše dítě je poprvé v mateřské škole
Zde je několik všeobecných rad pro období adaptace.
Začátek docházky do školky je pro děti a jejich rodiče velkou změnou v dosavadním životě. Tato změna s sebou přináší spoustu věcí, pocitů a zážitků, se kterými se musí malý školáček vyrovnat:
vstup do neznámé budovy a do třídy s jejím vybavením a hračkami
- vstup mezi cizí děti a dospělé
- přizpůsobení se dosud nezvyklému režimu a požadavkům
- komunikace s "novou autoritou" - paní učitelkou
- odloučení od rodičů
1. Jak dítěti pomoci?
- - Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je, co se tam bude dít, jaké ho čekají radosti, ale že se mohou vyskytnout i těžkosti. Vyhněte se negativním popisům, jako „tam tě naučí poslouchat", „tam se s tebou nikdo dohadovat nebude".
- - Ujistěte ho, že mu věříte, že nástup do školky zvládne a nikdy školkou nevyhrožujte. Dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest.
- - Veďte dítě k samostatnosti zvláště v hygieně, oblékání a jídle. Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že je jediné, které neumí dojít na záchod nebo obléknout kalhoty.
- - Ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte.Vysvětlete mu, že je máte rádi a že nechodí do školky proto, že na ně nemáte čas nebo že s ním nechcete být doma. Každý má své povinností - vy práci, vaše dítě školku.
- - Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu dítěti s jistotou řekněte, že odcházíte, ale také ho ujistěte, že se vrátíte. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy je vyzvednete - po obědě, po svačině - ne jen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod.
- - Dejte dítěti s sebou něco důvěrného (hračku, plyšáka). K překonání zábran z nového prostředí pomůže drobnost, která připomíná domov.
- - Rozlučte se krátce. Loučení dlouze neprotahujte, někdy totiž loučení představuje větší problém pro rodiče než pro dítě, proto je zbytečně nestresujte.
- - Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat, ale neodcházejte narychlo nebo ve vzteku.
- - O možnostech adaptace dítěte si promluvte s učitelkou. Příliš dlouhý pobyt s dítětem ve školce nebo dlouhé loučení nebývá tím správným krokem. Dítě ale musí být ubezpečeno v tom, že je máte rádi, i když jste je dali do školky.
- - Komunikujte s učitelkou. Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát.
- - Dítě za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte a pozitivně ho motivujte.
- - Neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo, naslouchejte mu, jaké má zážitky – informace si však nevynucujte.
- - Plňte své sliby, říkejte dětem pouze pravdu. Dítě lépe snáší větší zátěž než nejistotu.
- - Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci vy. Platí tu, že zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti.
- - Za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů, ale přidá se i strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane.
2. Co byste nikdy neměli dělat:
- - Nenechte se obměkčit - buďte důslední. Když už jednou rozhodnete, že půjde dítě do školky, nedejte se přemluvit a trvejte na svém.
- - Nestrašte své dítě školkou. Např. větou „Počkej, ve školce ti ukážou, tam se s tebou nebude nikdo mazlit....“
- - Za problémy s přivykáním je v žádném případě netrestejte.
- - Nepřiznávejte lítostivě, že je vám také smutno a že se vám stýská. Když zvládnete své emoce vy, dítě je zvládne také. Rodič musí být dítěti oporou.
- - Netvrďte dítěti cestou do školky,že do školky nejdete, že jdete jenom na procházku, na nákup...
3. Co by mělo tříleté dítě umět při nástupu do mateřské školy:
Hygiena:
- - Samostatně používat toaletu.
- - Umýt si ruce mýdlem a samo se utřít.
- - Používat kapesník a vysmrkat se.
Oblékání:
- - Obléknout se a svléknout s malou dopomocí dospělého.
- - Obouvat a vyzout boty.
- - Složit si svoje oblečení.
Stolování:
- - Pít z hrnku, ze skleničky.
- - Držet lžíci, umět s ní jíst.
- - Při jídle sedět u stolu, udržovat čistotu.
Komunikace:
- - Říci, co chce, potřebuje.
- - Odloučit se na chvíli od rodičů.
Jiné dovednosti:
- - Zvládat chůzi po schodech.
- - Ujít kratší vzdálenost (cca 30 min.).
- - Chodit za ruku po chodníku.
4. Co potřebuje dítě do školky:
- - čisté, účelné a pohodlné oblečení do třídy: tričko, tepláky, legíny, sukni...
- - přezůvky do třídy ( ne pantofle- z bezpečnostních důvodů)
- - na odpolední odpočinek- pyžamo nebo noční košili
- - náhradní spodní prádlo, náhradní oblečení pro případ "nehody"(umazání se, polití se,…)
- - oblečení na pobyt venku- pohodlné, přizpůsobené změnám počasí a hlavně takové, které lze umazat
- - v šatně má každé dítě své místo na oděv a obuv označené značkou. Rodiče je nepřeplňují zbytečným množstvím oblečení, nenechávají zde léky, potraviny, ostré předměty a udržují zde pořádek
- - doporučujeme rodičům, aby děti měly trvale v šatně: gumové holínky, pláštěnku, pokrývku hlavy
Metodiky a tipy:
Děti a mediální gramotnostJsme součástí digitálního světa, ale stále je třeba klást důraz na bytí a prožitek. Odložme tedy digitální technologie a pojďme si s dětmi hrát, povídat a prožívat společné okamžiky.
V tomto souboru jsou stručná pravidla, jak využívat digitálních technologií k rozvoji mediální gramotnosti dítěte, ale současně podporovat fyzické i psychické zdraví dítěte a chránit dítě před závislostí na digitálních technologiích.
Činnosti a hry pro děti:
Vydejte se na výlet do přírody- Místem výletu může být louka, park, les, rybník, apod. Tipy na činnosti, které můžete na výletě dělat.
- Tvoření mandaly nebo jiného obrázku – nasbírejte různé přírodniny a tvořte na zemi různé obrázky. Při tvoření může dítě určovat vlastnosti přírodnin (např.: list buku – rostl na buku, než na podzim strom opadal, má hnědou barvu, je plochý, křehký a lehký, není hladký na dotek; kámen – má šedou barvu, patří do neživé přírody, tento je těžší než list buku, je drsný a má ostrou hranu).
- Pozorování okolí – nechte dítě prohléhnout si blízké okolí a poté mu pokládejte otázky (např.: Co roste vedle rybníka? Je na obloze Slunce, nebo mraky? Jaká tu roste tráva? Viděl/a jsi nějaké zvíře? Jak vypadá strom, který roste u cesty?).
- Hláskování – hrajte si s hláskami a nechte dítě určovat první hlásku ve slovech označující věci kolem vás, vymyslete další slova na tuto hlásku.
- Svačina – smlsněte si na svačině, kterou jste si s sebou společně doma připravili, vyzvěte dítě, aby vám řeklo postup, jakým jste svačinu připravovali.
- Schovávaná – zahrajte si na schovávanou a v případě, že to v daném místě nejde, schovávejte místo sebe menší předmět přinesený z domu.
- Poznávejte zvířata, rostliny, květiny a stromy, další věci kolem vás.
- Při toulání přírodou si povídejte a nechte děti přemýšlet a dokončovat věty (např.: Co by se stalo, kdyby začalo jezdit lesem hodně aut? Co bychom měli udělat, kdybychom našli ležící zraněnou srnku? Co mám udělat se sáčkem od svačiny, když tu není odpadkový koš?).
- Prostorová orientace – dávejte dítěti pokyny na procvičení prostorové orientace (např.: běž k pařezu a polož za něj kámen; vezmi větev, která leží vedle stromu, a polož ji mezi dva velké kameny), zeptejte se dítěte „Kde leží…?“ a chtějte po něm odpověď celou větou s použitím předložek (např: Kůra stromu leží v trávě před stromem).
Všude samá voda
- Pusťte si prezentaci a při jejím prohlížení si povídejte o jednotlivých obrázcích, o skupenstvích vody, o výskytuvody . Nakonec můžete dítěti vytisknout grafomotorické pracovní listy.
Bludiště
- Najděte cestu ve čtyřech bludištích a řekněte, proč právě tyto věci / osoby / zvířata k sobě patří.
Rozmanitost světa
- Vytiskněte si pracovní listy a zjistěte, proč jsou všichni lidé stejní a zároveň trošku jiní.
Zábavná vzdělávací videa zaměřená na různé oblasti
- doporučujeme využít : Videa pro předškoláky - ČT edu
Poskládejte si pejska z papíru
Naučte se básničky o zvířátkách
Motám, motám, klubíčko, | Dupy, dupy, nožky, nohy, | Slepičko kdákalko, kuřátka voď. | ||
podívej se babičko, | koza Líza, ta má rohy. | Husičko kejhalko, s housaty choď. | ||
napravíme za krátko, | Trky, trky, takhle trká, | Huňatá ovečko, bílé jehňátko hlídej. | ||
co vyvedlo koťátko. | do Aničky pořád strká. | Strakatá kravičko, mlíčko telátku dávej. | ||
Cupy, cupy, zelí chroupá, | Koníčku běloušku, hopsa, běž, | |||
koza Líza není skoupá, | s hříbátkem pro oves pojedeš. | |||
o zelí, o zelí, | ||||
hned se s tebou rozdělí. |
Šipky
- Pokud máte doma šipky, použijte je k soutěži.
1. Křídami nakreslete na dřevěnou plochu terč a házení šipkami na terč může začít.
2. Na zábavnější variantu budete potřebovat nafouknuté menší balonky, na které můžete fixami napsat čísla s body.
Házení šipkami na balonky může začít.
- U této hry můžete s dětmi procvičovat poznávání číslic, jednoduché sčítání bodů (můžete k tomu využít ještě kamínky, aby mělo dítě zrakovou oporu), porovnávání více x méně x stejně bodů, apod.
Naučte se písničku "Když jsem já sloužil…. "
- Odkaz je zde: https://www.youtube.com/watch?v=xpi_uepPNww
Zacvičte si jarní jógu
- Popis cviků s obrázky jsou zde.
Hádanky
Nikoho se neleká, skáče, běhá, zaštěká.
Hoď mu klacek, jdi si s ním hrát, je to tvůj věrný kamarád. (pes)
Vidí myšku, hned ji chytí, očima si přitom svítí,
každý kluk i holčička, ví, že je to … (kočička)
Obilí i zrnko máku, hned si vezme do zobáku,
za to snáší vajíčka. Kdopak je to?… (slepička)
Je to zvíře chrochtavé, neustále špinavé.
Navíc není králem v kráse! Poznali jste? Je to … (prase)
Trávu mění na mlíčko, k tomu bučí maličko.
Poznali jste? Sláva! Je to totiž … (kráva)
Skákání gumy
- Návod na skákání naleznete zde: https://www.youtube.com/watch?v=nsF6aY3y_OU
Zkuste si přečíst společně pohádku
- Pohádku "Kdo je zná?" a "Co všechno maluje slunce?" naleznete zde.
Naučte se básničku o jaru
Jaro ťuká na dveře,
kdopak mu je otevře?
Vítr, sníh a fujavice
drží pevně kliku v ruce.
Jaro ťuká: Ťuky, ťuk,
chce ho holka, chce ho kluk!
Zima ale drží kliku
i v posledním okamžiku.
Už byl první jarní den,
vyženeme zimu ven.
Přivoláme sluníčko,
zasviť aspoň maličko!
Závody kelímků
- Budete potřebovat jakýkoliv kelímek (např.od jogurtu), brčko a vlastní dech!
- Uspořádejte si doma závody a soutěžte se sourozencem nebo rodiči. Čí kelímek bude nejrychlejší? https://www.youtube.com/watch?v=Zoo-DCEHEKQ
Provazová síť
- Z klubka vlny nebo provázku vytvořte venku mezi stromy „spletitou síť“.
- Cílem prolézačky je, aby se dítě nedotklo žádného provázku a prolezlo co nejrychleji.
Kolik domácích zvířátek znáš?
- Zkuste si vyjmenovat, co nejvíce domácích zvířátek. Víte, jak se jmenují jejich mláďátka?
- Namaluj tvé nejoblíbenější zvířátko a pochlub se nám svým výtvorem v soukromé skupině na facebooku.
Počítání s ruličkami
- Procvičte s dětmi počítání. Vyrobte si zábavnou pomůcku ruliček od toaletního papíru.
- Ruličku nastříhejte tak, ať z ní vzniknou 3 menší ruličky a nabarvěte je barvou nebo jinak ozdobte. Rodiče vám fixou na ruilčky napíšou číslice.
- Hry s ruličkami:
* navlékaní ruliček s čísly od nejmenšího po největší na provázek se zrakovou oporou (na papíře napsaná po sobě jdoucí čísla);
* "nahazování" ruliček na větvičku či hůlku od o největšího po nejmenší (se zrakovou oporou);
* hledání ruliček podle po sobě jdoucích čísel (doma, venku);
* vkládání do ruliček počet drobných předmětů dle čísla (pro zjednodučení dětem dejte k ruličkám papírky s tečkami v počtu podle čísel na
ruličkách.
Zahradničte
- Vyčleňte dětem “kousek záhonu”, o který se budou starat samy. Nechte je, ať si samy zvolí rostlinky, které si budou chtít vypěstovat. Radost z ředkviček, mrkve či kukuřice bude potom
o to větší. Semínek raději zasaďte vice, aby nepřišlo místo úspěchu nežádoucí zklamání.
- Naučte se u toho s dětmi písničku: Šel zahradník do zahrady s motykou, s motykou,
vykopal tam rozmarýnu velikou, velikou.
Nebyla to rozmarýna , byl to křen, byl to křen,
vyhodil ho zahradníček z okna ven, z okna ven.
Konvičková
- Zacvičte si s konvičkou, předávejtesi ji okolo těla, pod koleny, držet oběma rukama a dávejte ji od sebe k sobě, do stran,... Fantazii se meze nekladou.
- Zkuste si cviky s prázdnou konvičkou a potom ji naplňte vodou a při cvičení dávejte pozor, ať se voda nevylije.
“Co to je?” (hádanky)
- Růžová je, leze z hlíny, kos má na ní laskominy. (žížala)
- Má to oči jako kočka, má to ocas jako kočka, mňouká to jako kočka a není to kočka. (kocour)
- Na vysokém stonku z luk, obláček si nesl kluk. Foukl trochu, foukl víc - a z obláčku není nic. (pampeliška)
- Slunce v dešti kreslí most – malým dětem pro radost. (duha)
- Heboučké je jako z vaty, kožíšek má mourovatý. Co je to? (kotě)
Kvíz o jarních květinách
- Kvíz vytvořený Domem dětí a mládeže v Uničově můžete otevřít zde.
Kouzelné květiny
- Na papír nakreslete květy tak, že kružítkem uděláte kružnici libovolného poloměru. Nenajdete-li kružítko, stejně dobře vám poslouží malá kulatá sklenička. K obvodu kruhu přikládejte prst (první článek ukazováčku) a obkreslete ho na papír – vzniknou vám tak okvětní lístky. Květiny vymalujte a vystřihněte. Všechny okvětní lístky ohněte směrem do středu květu.
- A teď přijde na řadu “kouzelný okamžik”. Do mísy nalijte studenou vodu a na hladinu položte složené květy a kochejte se tou podívanou.
Jarní procházka
- Najděte venku na procházce: Slunce, narcis, žížalu, včelu, pampelišku, kosa, mravence, kaluž a kočičky (na větvích stromu). Všechno si pořádně prohlédněte a zapamatujte. Až přijdete domů, vzpomeňte si, co všechno jste venku viděli a nakreslete to pastelkami na papír.
Vylušti tajenku
Zápich do osení
- Vyrobte si dle své fantazie a možností zápich (zajíčka, kuřátka, vajíčka) a zapíchněte ho vyrostllého osení. Máme pro vás malou inspiraci.
Velikonoční koleda
Velikonoční razítka
- Z brambor si vyřežte razítka. Vystřihněte si z papíru vajíčko – kraslici, kterou si nazdobíte otiskováním bramborových tiskátek namočených v barvě.
Zacvičte si jógu
Vajíčka, kam se podíváš
- Na uvolnění ruky, procvičování jemné motoriky, rozvoj fantazie a kreativity, rozvoj zrakového vnímání a prostorové orientace, rozvoj předmatematických představ
Upečte si spolu velikonočního beránka
Velikonoční písně
- Poslechněte si velikonoční písničku na tomto odkazu a zkuste se ji naučit.
- Pusťte si na tomto odkazu písničku Pavla Nováka, tancujte a dovádějte, jak je libo.
Velikonoční říkanky
Hádanky
- Malý zobáček, žlutá peříčka, právě se vylíhlo z bílého vajíčka. Co je to? (kuřátko)
- Cupy, dupy u chalupy, kapy, kapy na okapy. Co je to? (déšť)
- Znám jednoho ptáčka, dobrého zpěváčka. Černý nosí fráček, žlutý má zobáček. Co je to? (kos)
- Na krovky i nad zadeček, nakreslila sedm teček, jedné broučí dceruška, která? Přece …….. (beruška)
- Krásné kresby na křídlech, až se z toho tají dech. Koho jsem to chytila? Asi nejspíš…... (motýla)
Učíme se venku
- Běžte ven a vyhledávejte zvířata. Povídejte si o zvířecích rodinách, o mláďatech, o způsobu jejich života, čím se živí? Jaký je užitek zvířat pro lidi?
- Pozorujte a zkoumejte přírodu. Najděte strom keř / rostlinu a pozorujte ji v průběhu dne a týdne. Jak se mění a proč? (růst, pučení, zelenání, kvetení).
- Dotkni se a vnímej přírodu hmatem (kůra stromu, tráva, kámen). Pojmenuj vlastnosti předmětu / rostliny (měkký, hladký, těžký, jemný,...).
- Vnímej sluchem a poslouchej zpěv ptáků, bzukot včel, vodu v potoce, hlasy zvířat,...
- Proběhni se po trávě, jezdi na kole, zaskákej si panáka, házejte si míčem a dovádějte.
Hra "Na žluté zobáčky"
- Pomůcky: kolíčky, drobečky pro kuřata (gumové žížalky nebo jiné gumové dobrůtky, větší kousky chleba, vršky PET lahví,...).
- Říkanka: Kuřátka, zobky, pod stolem drobky, zobky, zob, zobky, zob, jěště chvilku, hopky, hop.
- Dítě představuje kuřátko, má v ruce kolíček (zobáček kuřátka), kterým v rytmu básničky sbírá do zobáčku drobečky a přemísťuje je z plochy do misky.
Hra "Čáp ztratil čepičku"
Jeden stojí a říká: "Čáp ztratil čepičku".
Druhý chodí v prostoru a ptá se : "Jakou měla barvičku?".
První odpovídá: "Měla, měla barvičku... červenou".
Druhý se snaží co nejrychleji najít něco červeného a dotknout se toho.
Hádanka s říkankou
"Kdo se dívá do zahrady?
Kdo tě hřeje u vody?
Kdo tě hlídá s kamarády?
Zlatá koule z oblohy. "
(sluníčko)
- Vyrobte si s dětmi "sluníčko na špejli". Vystřihněte sluníčko z papíru, vybarvěte žlutou barvou, dokreslete obličej, nastříhejte paprsky a přilepte na špejli.
Opičí dráha
- Každé dítě miluje dobrodružství, zdolávání překážek, lezení a běhání. Vytvořte dětem na zahradě „překážkovou“ neboli „opičí dráhu“. Pestrost překážek a série úkolů dětem posílí tělo a rozvine jejich obratnost. Nechte je balancovat na rovné tyči, skákat na jedné noze nebo zdolat vyšší překážku. Fantazii se meze nekladou.
Kreslení křídami
- Ozdobte si s dětmi váš chodník „jarem“. Kreslete kytičky a sluníčka barevnými křídami, nechte rozvinout jejich fantazii a procvičujte u toho s dětmi barvy. Budeme rádi, když výtvory dětí vyfotíte a pochlubíte se nám v komentářích v uzavřené facebookové skupině.
Zvěřinec
- Každý řekne své oblíbené zvíře a začne ho pantomimou předvádět. Zapojte celou rodinu a ze zahrady se vám rázem stane hotový zvěřinec. „Čím větší rachot, tím více to děti bude bavit“.
Hru můžete doplnit otázkami typu „ Jak se jmenují mláďata zvířat?“, „Kde zvířátko žije?“,...
Pověst o kočičkách
- Podle jedné polské pověsti před mnoha a mnoha lety jednoho jara plakala kočičí máma na břehu řeky, v níž se topila její koťátka. Vrby jívy, které tam rostly, jí chtěly pomoci, a tak spustily své větve do vody, aby se malá koťátka, která spadla do vody při chytání motýlů, měla čeho chytit. Koťátka se pevně chytila větví a vrby je dostaly bezpečně zpět na břeh. Od té doby v jejich větvích
každé jaro rozkvétají kočičky, jako připomínky tlapek malých koťátek, které se jich kdysi držely.
- Přečtěte dětem tuto pověst, udělejte si s dětmi procházku, najděte vrbu a doneste si z ní domů větvičky do vázy.
- Chlapci mohou s tatínky (dědečky) natrhat vrbové proutí a uplést si společně velikonoční pomlázku.Návod najdete například zde.
Velikonoční osení
- Zasaďte si s dětmi do květináče semínka obilí. S dětmi semínka zalévejte a pozorujte, jak obilí roste. Vzrostlé osení vám poté poslouží jako podklad pro velikonoční zajíčky, kuřátka nebo kraslice. Budete mít krásnou dekoraci k blížící se oslavě Velikonoc.
Větrná zábava
- Že na jaře fouká silný vítr a počasí je prostě nevyzpytatelné? To je pravda. Využijte ho s dětmi pro trochu „větrné zábavy“. Vezměte si bublifuk, tvořte bubliny a sledujte je. „Jak letí daleko a vysoko?“ „Kdo vyfoukne více či méně bublin?“ „Kdo vyfoukne největší bublinu?“
- Při tvoření bublin se soustřeďte na nádech nosem a kontrolovaný výdech pusou.
Hledaná
- Nechte děti hledat předměty, které sami schováte. Navádějte děti známými pobídkami: „zima, zima“, „přihořívá“, „hoří“.
Hopsaná
- Říkejte dětem, co mají dělat a děti předvádí. Můžete použít dvě varianty nebo obě spojit.
1. „Jak dlouho vydržíš...“ skákat na pravé noze, na levé noze, skákat snožmo,...
2. Procvičte u toho s dětmi počítání. Např.: skákej 5x na jedné noze, 3x na druhé noze, 6x snožmo, udělej 4 žabáky,...
Jarní procházka
- Vemte děti na procházku. Obraťte jejich pozornost na pečlivé vnímání přírody, okolí, lidí a předmětů, které v ní dokáží najít. Domluvte se, že po cestě budete hledat něco, co vám připomene jaro. Co to může být? Např.: rostliny (sněženky, bledule…), pupeny na stromech a keřích, jarní oblečení na lidech, osoba na in-line bruslích, na kole nebo na koloběžce, zpěv ptáků, žížala v trávě
- Zpestřete zábavu dětem tím, že u objeveného “znaku jara” je necháte vytleskat slabiky a zkusíte je nechat určit začáteční hlásku ve slově. (Slu-ní-čko).
Roční období
- Vyrobte si s dětmi 4 sluníčka, kdy každé bude představovat 1 roční období. Povídejte si s dětmi, co patří do jara, léta, podzimu a zimy. Procvičujte s dětmi také názvy měsíců v roce a dnů v týdnu.
Nácvik básně
- Naučte se některou z básní k vyhánění zimy.
Vyrobte si s dětmi malou Morenu
- Ze dvou klacíků udělejte kříž, který ve středu svažte. Pak vezměte trochu sena a udělejte hlavu, přes kterou dáte kousek látky jako šátek. Přes kříž dejte také kousek látky, jako šaty. Obličej nazdobte podle fantazie.
- Morenu běžte nejpozději v sobotu 20. 3. vhodit do potoka, abychom vyhnali zimu a mohli přivítat jaro! Přitom na ni volejte říkanky, které jste se naučili k vyhánění zimy.
Klíč k jaru
- Vyrobte si s dětmi ,,jarní klíček“, kterým odemknete jaro (stromy, keře, trávník). Klíč může vypadat napřklad takto.
- Přo odemykáníříkejte říkanku:
Odemyky, zamyky, odemkněte trávníky.
Vykouzlíme kytičku, zamáváme sluníčku.
Sněženky už venku kvetou, zimě se už nohy pletou.
Huš, huš, huš, uteč zimo už!
Hádanky
- Běhá to okolo chalupy, dělá to cupity, dupity. (déšť)
- Trocha voda, trocha zem, volá na tě: "nechoď sem!". (bláto)
- Trojdílná sukýnka, bílá a malinká, nosí ji panenka, má jméno... (sněženka)
- Na nevelkém stonečku, spousta žlutých zvonečků, každý z nic má k jaru klíč, copak je to? (petrklíč)
- Malá kytka, celá bledá, ze sněhu ven cestu hledá. Při teplotě na nule, rozkvétají… (bledule)
Nácvik písně "Jarní Slunce"
- Naučte se podle tohoto odkazu píseň o Sluníčku.
Pokusy s vodou
- Postup ke čtyřem pokusům s vodou je zde.
Pohádka ,,Ubrousku, prostři se“
- Vyrobte si ubrousek - na kus bílé látky nebo papíru otiskujte bramborová tiskátka namočená do barev. Bramborová tiskátka vyrobíte vykrojením brambor do pořadovaného tvaru.
- Přečtěte dětem pohádku a potom si s dětmi povídejte o tom, co by si nechaly vykouzlit od zázračného ubrousku.
- Pohádka je dostupná například zde.
Výroba másla v PET lahvi
- Udělejte jednoduchý domácí pokus, při kterém si děti samy doma vyrobí máslo. Návod k výrobě je zde.
Skákání panáka
- Nakreslete křídami dětem na chodník panáka, kterého si společně zaskákejte.
- Děti si mohou zkusit nakreslit panáka dle své fantazie, nebo mohou zkusit napodobit vašeho panáka.
Hledání "bacilů"
- Vystřihněte si s dětmi z barevných papírů ,,bacily“ (alespoň 4 barvy). "Bacily" rozmístěte po bytě a nachystejte dětem nádoby stejných barev jako mají "bacily". Každý bacil má jinou barvu – způsobuje jinou nemoc. Děti budou hledat "bacily" a podle barev je roztřídí do připravených nádob.
Zatancujte si s dětmi taneček na procvičení částí těla ,,Hoky – koky“
Obměňujeme části těla (noha, hlava, břicho, atd.)
Na lékaře
– Zahrajte si na lékaře a pokuste se obvazy obvázat různé části těla.
Samá ruka, samá noha
- Děti i rodiče si obkreslí obrysy rukou a nohou, které následně vystřihnou, rozloží je na podlahu vedle sebe a prohlížejí si je. Určují, která noha/ruka je největší nebo nejmenší. Seřadí je podle velikosti. Určují polohu jednotlivých rukou/nohou (vedle, mezi, nad, pod,..)
- Ruce a nohy si je také vykreslit pastelkami, nebo vymalovat barvami.
Procvičování udržování rovnováhy
- Budete potřebovat hůlku a dostatek místa.
- Dítě si vezme dlouhou hůlku, která mu bude sahat přibližně k hrudníku a bude ji v jedné ruce. Postaví hůlku na zem před sebe a 3x ji co nejrychleji oběhne. Poté hůlku odhodí stranou a pokusí se jít rovně.
Zdravá hostina
- Vaření čaje - uvařte si s dětmi různé druhy čajů a udělejte ochutnávku, kdy bude dítě určovat chuť, vůni, barvu.
- Příprava zeleninového chlebíčku - děti si samy namažou chleba máslem a ozdobí ho různými druhy zeleniny.
- Příprava ovocného špízu - děti si nakrájí různé druhy ovoce (příborovým nožem) na kousky a napíchají je na špejle.
Báseň o čištění zubů
- Naučte se s dětmi básničku a čistěte si zuby podle básničky!
Čistím zoubky řízy,řízy,
ať jsou bílé jako břízy.
Vpravo, vlevo, vpředu, vzadu,
horní a pak dolní řadu.
A jsou bílé jako sníh,
ať má radost každý z nich.
Co je zdravé a co ne?
- Vyrobte si s dětmi ,,zdravý a nezdravý talíř“. Vystřhněte si z letáků obrázky různých potravin a z bílého papíru dva velké kruhy (talíře). Roztřiďte potraviny na "talíře" – zdravé x nezdravé a poté je na na ně nalepte.
Ozdobený kapesník
- Vyrobte si s dětmi kapesník z papíru a ozdobte jej geometrickými tvary. Dítě si z papíru vystřihne čtverec o libovolné velikosti a poté na něj pastelkami nakreslí různě barevné geometrické tvary. Mladšímu dítěti můžete tvary předkreslit a ono se pokusí tvar napodobit, případně může vámi nakreslený tvar obtáhnout.
,,Kuba řekl“
- Zahrajte si s dětmi hru na procvičení celého těla. Dávejte si s dítětem navzájem pokyny: "Kuba řekl: .... (například: zvedni pravou ruku, lehni si na záda, chytni se za ucho,..)
Hry s hláskami
- Procvičujte s dětmi počáteční hlásku slov. Např.: jaké slovo začíná na ,,A“ - auto, autobus, Alenka, Adélka,... Děti se snaží vymyslet slova na určitou hlásku.
- Určování první hlásky ve slově. Např.: na jakou hlásku začíná slovo "maminka" - ,,M“. Pokud se dítěti nedaří určit první hláska, nevadí. Zkuste, aby určily alespoň první slabiku ve slově. Např.: na jakou slabiku začíná slovo "maminka" - ,,MA“.
- Zkuste s dětmi vytleskat slovo a určit počet slabik. Např.: „MA - MIN -KA" (3 slabiky).
Prstové básničky
Geometrické tvary
- Vystřihněte si alespoň 12 geometrických tvarů (čtverec, kruh, trojúhelník a obdélník) z různě barevných papírů.
- Dítě se pokusí roztřídit geometrické tvary podle: barev, tvarů, barev a tvarů současně.
- Dále si může z tvarů skládat různé obrázky dle fantazie (panáček, květina, auto,...).
- S tvary můžete dále počítat, určovat více x méně x stejně, apod.
- Rodič může dítěti tvary naskládat do logické řady a dítě určí, který tvar bude do řady následovat (např.: čtverec - kruh - čtverec - kruh - ? ... dítě určí, že dalším tvarem bude čtverec).
Poznávání zvuků
- Dítěti zavažte oči šátkem a dělejte různé zvuky, které by mělo sluchm poznat (klepání na dveře, tleskání, zvonek, šustění sáčkem, odemykání klíčem, zvuk tekoucí vody,...).
- Zvuky lze poznávat kdekoli. Můžete jít tedy na procházku za humna, do lesa, do vesnice a dítě může opět poznávat (zpěv ptáků, zvuk projíždějícího traktoru, motorové pily, štěkání psa,...).
Pomoc mamince a tatínkovi
- Mnoho dovedností dítě získá zapojením do běžných činností a prací doma i venku, proto doporučujeme zapojovat děti v co největší míře a vést je k samostatnosti.
Interaktivní pracovní učebnice
Pro starší děti je možné zdarma využít interaktivní pracovní učebnici "Zápis je tu", která je primárně určená dětem před zápisem do školy, nicméně jsou v ní úkoly, které mohou zvládnout i děti mladší. Učebnice je dostupná na odkazu:
https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Zapis_je_tu/Zapis_je_tu.mc
- nevšední obysy těla zde
- kuličková dráha zde
- zábava s vrtulkou zde
- hry na zahnání nudy zde
- výroba papírového motýla zde
- pokus "Bojácné barvy" zde
- rozfoukávání barev na rozvoj představivosti dovednosti práce s dechem zde
- výroba domácí modelovací hmoty zde
- domácí zvířata a jejich mláďata, šnečí závody zde
- úkoly na rozvoj slovní zásoby z časopisu Dráček zde
- tvoření s pomocí různých předmětů zde
- hravé počítání zde
- obkreslování nasbíraných kamínků zde
- kreslení stínů a psaní do soli zde
- dokreslování květin zde
- úkoly ke Dni matek zde
- kresba postavy s motivací zde
- venkovní hrátky pro celou rodinu zde
- tvoření jarní mandaly zde
- jóga pro děti zde
- různé hry pro zahnání nudy zde
- chození po dráze zde
- jarní básně s pohybem zde
- procvičování motoriky a koordinace pohybů s pomocí kolíčku a malých předmětů zde
- výroba antistresového míčku pro děti, ale i pro rodiče zde
- obkreslování stínů zde
- urči polohu věcí (procvičování orientace na ploše a užitíí předložek) zde
- procvičování pravo-levé orientace zde
- pohádka o řepě zde
- pracovní list s hledáním písmena "P" zde
- procvičování zrakového vnímání s kostkami a platem od vajíček zde
- Jaké zvyky dodržujeme o velikonočním týdnu? zde
- grafomotorika Kraslice zde
- hledání dvou stejných kraslic zde
- činnosti s jarní tematikou na rozvoj jazyka a poznatků o okolním prosředí: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/6991/JARO-UZ-SE-PROBOUZI.html/
- 15 jarních aktivit na doma i ven zde
- jarní procházka s úkoly zde
- na procházce detektivem zde
- určování znaků jara zde
- hledání rýmů zde
- přepis tiskacího písma podle vzoru zde
- velikonoční koleda zde
- Velikonoční pohádka zde
- křížovka Zvířata zde
- hrátky s auty zde
- obrázkové hraní s kostkami zde
- domalovánka Tulipán zde
- grafomotorika Cesty zvířat zde
- grafomotorika Sluneční paprsky zde
- počítání vajíček zde
- hledání správného počtu květin zde
- výroba domácí modelíny zde a hry s ní
* například: tvoření kuliček, válečků a jejich počítání a třídění, tvoření postaviček a hra divadla s postavičkami, vnímání a pojmenování vlastností
modelíny
- výroba jarních zápichů zde
- malování na kamínky zde
- otiskování zajíců zde
- pracovní listy a další činnosti: https://dum.rvp.cz/vyhledavani/prochazet.html?rvp=P
- interaktivní a další materiály: http://dumy.cz/vyhledavani?vzdelavani=A&nazev=predskolni-vzdelavani
- cvičení s dětmi: https://www.facebook.com/svistivpohybu/
- jóga pro děti: https://www.youtube.com/watch?v=Or2EklKxSMs - webináře pro rodiče: http://www.nevychova.cz
- www.predskolaci.cz
- www.detsky-web.cz
- www.hrajeme-si.cz
- krokotak.com
- www.tvorivedeti.cz
- www.sikovny-cvrcek.cz
- www.napadyproanicku.cz/tvoreni-s-detmi/celorocne
- www.primainspirace.cz
- http://zdrava5.cz/pro-deti
- Najděte venku na procházce: Slunce, narcis, žížalu, včelu, pampelišku, kosa, mravence, kaluž a kočičky (na větvích stromu). Všechno si pořádně prohlédněte a zapamatujte. Až přijdete domů, vzpomeňte si, co všechno jste venku viděli a nakreslete to pastelkami na papír.
Vylušti tajenku
Zápich do osení
- Vyrobte si dle své fantazie a možností zápich (zajíčka, kuřátka, vajíčka) a zapíchněte ho vyrostllého osení. Máme pro vás malou inspiraci.
Velikonoční koleda
Pro kluky |
Pro holky |
|
Upletl jsem pomlázku, | Kropenatá slepička, | |
je hezčí než z obrázku. | snesla bílá vajíčka. | |
Všechny holky, které znám, | Obarvím je, vymaluji, | |
navštívím a vymrskám. | všechny chlapce podaruji. | |
Než mi dají vajíčko, | Pentličky si nastříhám, | |
vyplatím je maličko. | na pomlázku jim je dám. |
Velikonoční razítka
- Z brambor si vyřežte razítka. Vystřihněte si z papíru vajíčko – kraslici, kterou si nazdobíte otiskováním bramborových tiskátek namočených v barvě.
Zacvičte si jógu
Vajíčka, kam se podíváš
- Na uvolnění ruky, procvičování jemné motoriky, rozvoj fantazie a kreativity, rozvoj zrakového vnímání a prostorové orientace, rozvoj předmatematických představ
Kreslení | - např.: kreslení na svislé ploše na velkém formátu papíru / na tabuli, kreslení klacíkem v písku / v kaluži,... | |
Modelování | - tvoření vajíček z plastelíny, z modelovací hmory, z bláta, ze slaného těsta, z lineckého těsta,... | |
Tvoření | - skládání na ploše či v prostoru z přírodnin, z kostek, tvoření vajíček z navlečených korálků, tvoření plastických vajíček slepováním kuliček vyzvořených z papíru | |
Počítání | - počítaní vajíček do pěti (počítání s ukazováním, názorné sčítání, porovnávání a určování méně x více,...) | |
Zdobení | - zdobení vajíček z papíru různými technikami, zdobení perníkových kraslic cukrovou polevou / čokoládou, barvení vajíček vařením v cibulových slupkách |
Upečte si spolu velikonočního beránka
Velikonoční písně
- Poslechněte si velikonoční písničku na tomto odkazu a zkuste se ji naučit.
- Pusťte si na tomto odkazu písničku Pavla Nováka, tancujte a dovádějte, jak je libo.
Velikonoční říkanky
Panímámo zlatičká, | Já jsem malý koledníček, tetičko, | |
darujte nám vajíčka. | přišel jsem si pro červený vajíčko, | |
Nedáte-li vajíčka, | pro vajíčko červený, koláč bílý, | |
uteče vám slepička | jsem-li já vám, má tetičko, koledníček milý? | |
do horního rybníčka | ||
a z rybníčka do louže, | Já mám ptáčka v lese, strakatý vajíčka nese, | |
kdo jí odtud pomůže? | zelený, červený, bílý, tak, jak se komu líbí. |
Hádanky
- Malý zobáček, žlutá peříčka, právě se vylíhlo z bílého vajíčka. Co je to? (kuřátko)
- Cupy, dupy u chalupy, kapy, kapy na okapy. Co je to? (déšť)
- Znám jednoho ptáčka, dobrého zpěváčka. Černý nosí fráček, žlutý má zobáček. Co je to? (kos)
- Na krovky i nad zadeček, nakreslila sedm teček, jedné broučí dceruška, která? Přece …….. (beruška)
- Krásné kresby na křídlech, až se z toho tají dech. Koho jsem to chytila? Asi nejspíš…... (motýla)
Učíme se venku
- Běžte ven a vyhledávejte zvířata. Povídejte si o zvířecích rodinách, o mláďatech, o způsobu jejich života, čím se živí? Jaký je užitek zvířat pro lidi?
- Pozorujte a zkoumejte přírodu. Najděte strom keř / rostlinu a pozorujte ji v průběhu dne a týdne. Jak se mění a proč? (růst, pučení, zelenání, kvetení).
- Dotkni se a vnímej přírodu hmatem (kůra stromu, tráva, kámen). Pojmenuj vlastnosti předmětu / rostliny (měkký, hladký, těžký, jemný,...).
- Vnímej sluchem a poslouchej zpěv ptáků, bzukot včel, vodu v potoce, hlasy zvířat,...
- Proběhni se po trávě, jezdi na kole, zaskákej si panáka, házejte si míčem a dovádějte.
Hra "Na žluté zobáčky"
- Pomůcky: kolíčky, drobečky pro kuřata (gumové žížalky nebo jiné gumové dobrůtky, větší kousky chleba, vršky PET lahví,...).
- Říkanka: Kuřátka, zobky, pod stolem drobky, zobky, zob, zobky, zob, jěště chvilku, hopky, hop.
- Dítě představuje kuřátko, má v ruce kolíček (zobáček kuřátka), kterým v rytmu básničky sbírá do zobáčku drobečky a přemísťuje je z plochy do misky.
Hra "Čáp ztratil čepičku"
Jeden stojí a říká: "Čáp ztratil čepičku".
Druhý chodí v prostoru a ptá se : "Jakou měla barvičku?".
První odpovídá: "Měla, měla barvičku... červenou".
Druhý se snaží co nejrychleji najít něco červeného a dotknout se toho.
Hádanka s říkankou
"Kdo se dívá do zahrady?
Kdo tě hřeje u vody?
Kdo tě hlídá s kamarády?
Zlatá koule z oblohy. "
(sluníčko)
- Vyrobte si s dětmi "sluníčko na špejli". Vystřihněte sluníčko z papíru, vybarvěte žlutou barvou, dokreslete obličej, nastříhejte paprsky a přilepte na špejli.
Opičí dráha
- Každé dítě miluje dobrodružství, zdolávání překážek, lezení a běhání. Vytvořte dětem na zahradě „překážkovou“ neboli „opičí dráhu“. Pestrost překážek a série úkolů dětem posílí tělo a rozvine jejich obratnost. Nechte je balancovat na rovné tyči, skákat na jedné noze nebo zdolat vyšší překážku. Fantazii se meze nekladou.
Kreslení křídami
- Ozdobte si s dětmi váš chodník „jarem“. Kreslete kytičky a sluníčka barevnými křídami, nechte rozvinout jejich fantazii a procvičujte u toho s dětmi barvy. Budeme rádi, když výtvory dětí vyfotíte a pochlubíte se nám v komentářích v uzavřené facebookové skupině.
Zvěřinec
- Každý řekne své oblíbené zvíře a začne ho pantomimou předvádět. Zapojte celou rodinu a ze zahrady se vám rázem stane hotový zvěřinec. „Čím větší rachot, tím více to děti bude bavit“.
Hru můžete doplnit otázkami typu „ Jak se jmenují mláďata zvířat?“, „Kde zvířátko žije?“,...
Pověst o kočičkách
- Podle jedné polské pověsti před mnoha a mnoha lety jednoho jara plakala kočičí máma na břehu řeky, v níž se topila její koťátka. Vrby jívy, které tam rostly, jí chtěly pomoci, a tak spustily své větve do vody, aby se malá koťátka, která spadla do vody při chytání motýlů, měla čeho chytit. Koťátka se pevně chytila větví a vrby je dostaly bezpečně zpět na břeh. Od té doby v jejich větvích
každé jaro rozkvétají kočičky, jako připomínky tlapek malých koťátek, které se jich kdysi držely.
- Přečtěte dětem tuto pověst, udělejte si s dětmi procházku, najděte vrbu a doneste si z ní domů větvičky do vázy.
- Chlapci mohou s tatínky (dědečky) natrhat vrbové proutí a uplést si společně velikonoční pomlázku.Návod najdete například zde.
Velikonoční osení
- Zasaďte si s dětmi do květináče semínka obilí. S dětmi semínka zalévejte a pozorujte, jak obilí roste. Vzrostlé osení vám poté poslouží jako podklad pro velikonoční zajíčky, kuřátka nebo kraslice. Budete mít krásnou dekoraci k blížící se oslavě Velikonoc.
Větrná zábava
- Že na jaře fouká silný vítr a počasí je prostě nevyzpytatelné? To je pravda. Využijte ho s dětmi pro trochu „větrné zábavy“. Vezměte si bublifuk, tvořte bubliny a sledujte je. „Jak letí daleko a vysoko?“ „Kdo vyfoukne více či méně bublin?“ „Kdo vyfoukne největší bublinu?“
- Při tvoření bublin se soustřeďte na nádech nosem a kontrolovaný výdech pusou.
Hledaná
- Nechte děti hledat předměty, které sami schováte. Navádějte děti známými pobídkami: „zima, zima“, „přihořívá“, „hoří“.
Hopsaná
- Říkejte dětem, co mají dělat a děti předvádí. Můžete použít dvě varianty nebo obě spojit.
1. „Jak dlouho vydržíš...“ skákat na pravé noze, na levé noze, skákat snožmo,...
2. Procvičte u toho s dětmi počítání. Např.: skákej 5x na jedné noze, 3x na druhé noze, 6x snožmo, udělej 4 žabáky,...
Jarní procházka
- Vemte děti na procházku. Obraťte jejich pozornost na pečlivé vnímání přírody, okolí, lidí a předmětů, které v ní dokáží najít. Domluvte se, že po cestě budete hledat něco, co vám připomene jaro. Co to může být? Např.: rostliny (sněženky, bledule…), pupeny na stromech a keřích, jarní oblečení na lidech, osoba na in-line bruslích, na kole nebo na koloběžce, zpěv ptáků, žížala v trávě
- Zpestřete zábavu dětem tím, že u objeveného “znaku jara” je necháte vytleskat slabiky a zkusíte je nechat určit začáteční hlásku ve slově. (Slu-ní-čko).
Roční období
- Vyrobte si s dětmi 4 sluníčka, kdy každé bude představovat 1 roční období. Povídejte si s dětmi, co patří do jara, léta, podzimu a zimy. Procvičujte s dětmi také názvy měsíců v roce a dnů v týdnu.
Nácvik básně
- Naučte se některou z básní k vyhánění zimy.
Zimo, zimo, táhni pryč, | Smrt chodí po vsi, má velký vousy. | |
nebo na tě vezmu bič! | Už nemůže choditi, musíme ji nositi. | |
Odtáhnu tě za pačesy | Od města k městu, neseme nevěstu, | |
za ty hory, za ty lesy, | jestli nám nic nedáte, tak si ji tu necháte! | |
Až se vrátím nazpátek, | ||
svleču zimní kabátek. | Nesem babu v koši, smrť nás o ňu prosí, | |
už Mařena leží a zubama škeří. |
Vyrobte si s dětmi malou Morenu
- Ze dvou klacíků udělejte kříž, který ve středu svažte. Pak vezměte trochu sena a udělejte hlavu, přes kterou dáte kousek látky jako šátek. Přes kříž dejte také kousek látky, jako šaty. Obličej nazdobte podle fantazie.
- Morenu běžte nejpozději v sobotu 20. 3. vhodit do potoka, abychom vyhnali zimu a mohli přivítat jaro! Přitom na ni volejte říkanky, které jste se naučili k vyhánění zimy.
Klíč k jaru
- Vyrobte si s dětmi ,,jarní klíček“, kterým odemknete jaro (stromy, keře, trávník). Klíč může vypadat napřklad takto.
- Přo odemykáníříkejte říkanku:
Odemyky, zamyky, odemkněte trávníky.
Vykouzlíme kytičku, zamáváme sluníčku.
Sněženky už venku kvetou, zimě se už nohy pletou.
Huš, huš, huš, uteč zimo už!
Hádanky
- Běhá to okolo chalupy, dělá to cupity, dupity. (déšť)
- Trocha voda, trocha zem, volá na tě: "nechoď sem!". (bláto)
- Trojdílná sukýnka, bílá a malinká, nosí ji panenka, má jméno... (sněženka)
- Na nevelkém stonečku, spousta žlutých zvonečků, každý z nic má k jaru klíč, copak je to? (petrklíč)
- Malá kytka, celá bledá, ze sněhu ven cestu hledá. Při teplotě na nule, rozkvétají… (bledule)
Nácvik písně "Jarní Slunce"
- Naučte se podle tohoto odkazu píseň o Sluníčku.
Pokusy s vodou
- Postup ke čtyřem pokusům s vodou je zde.
Pohádka ,,Ubrousku, prostři se“
- Vyrobte si ubrousek - na kus bílé látky nebo papíru otiskujte bramborová tiskátka namočená do barev. Bramborová tiskátka vyrobíte vykrojením brambor do pořadovaného tvaru.
- Přečtěte dětem pohádku a potom si s dětmi povídejte o tom, co by si nechaly vykouzlit od zázračného ubrousku.
- Pohádka je dostupná například zde.
Výroba másla v PET lahvi
- Udělejte jednoduchý domácí pokus, při kterém si děti samy doma vyrobí máslo. Návod k výrobě je zde.
Skákání panáka
- Nakreslete křídami dětem na chodník panáka, kterého si společně zaskákejte.
- Děti si mohou zkusit nakreslit panáka dle své fantazie, nebo mohou zkusit napodobit vašeho panáka.
Hledání "bacilů"
- Vystřihněte si s dětmi z barevných papírů ,,bacily“ (alespoň 4 barvy). "Bacily" rozmístěte po bytě a nachystejte dětem nádoby stejných barev jako mají "bacily". Každý bacil má jinou barvu – způsobuje jinou nemoc. Děti budou hledat "bacily" a podle barev je roztřídí do připravených nádob.
Zatancujte si s dětmi taneček na procvičení částí těla ,,Hoky – koky“
Teď dáme ruku tam | dáme ruku dopředu | |
a dáme ruku sem | dáme ruku dozadu | |
a dáme ruku tam | dáme ruku dopředu | |
a tak s ní zatřesem. | třeseme s rukou | |
Uděláme hoky-koky malou rotaci, | otáčíme se kolem své osy | |
ať máme legraci. | tleskáme do rytmu |
Obměňujeme části těla (noha, hlava, břicho, atd.)
Na lékaře
– Zahrajte si na lékaře a pokuste se obvazy obvázat různé části těla.
Samá ruka, samá noha
- Děti i rodiče si obkreslí obrysy rukou a nohou, které následně vystřihnou, rozloží je na podlahu vedle sebe a prohlížejí si je. Určují, která noha/ruka je největší nebo nejmenší. Seřadí je podle velikosti. Určují polohu jednotlivých rukou/nohou (vedle, mezi, nad, pod,..)
- Ruce a nohy si je také vykreslit pastelkami, nebo vymalovat barvami.
Procvičování udržování rovnováhy
- Budete potřebovat hůlku a dostatek místa.
- Dítě si vezme dlouhou hůlku, která mu bude sahat přibližně k hrudníku a bude ji v jedné ruce. Postaví hůlku na zem před sebe a 3x ji co nejrychleji oběhne. Poté hůlku odhodí stranou a pokusí se jít rovně.
Zdravá hostina
- Vaření čaje - uvařte si s dětmi různé druhy čajů a udělejte ochutnávku, kdy bude dítě určovat chuť, vůni, barvu.
- Příprava zeleninového chlebíčku - děti si samy namažou chleba máslem a ozdobí ho různými druhy zeleniny.
- Příprava ovocného špízu - děti si nakrájí různé druhy ovoce (příborovým nožem) na kousky a napíchají je na špejle.
Báseň o čištění zubů
- Naučte se s dětmi básničku a čistěte si zuby podle básničky!
Čistím zoubky řízy,řízy,
ať jsou bílé jako břízy.
Vpravo, vlevo, vpředu, vzadu,
horní a pak dolní řadu.
A jsou bílé jako sníh,
ať má radost každý z nich.
Co je zdravé a co ne?
- Vyrobte si s dětmi ,,zdravý a nezdravý talíř“. Vystřhněte si z letáků obrázky různých potravin a z bílého papíru dva velké kruhy (talíře). Roztřiďte potraviny na "talíře" – zdravé x nezdravé a poté je na na ně nalepte.
Ozdobený kapesník
- Vyrobte si s dětmi kapesník z papíru a ozdobte jej geometrickými tvary. Dítě si z papíru vystřihne čtverec o libovolné velikosti a poté na něj pastelkami nakreslí různě barevné geometrické tvary. Mladšímu dítěti můžete tvary předkreslit a ono se pokusí tvar napodobit, případně může vámi nakreslený tvar obtáhnout.
,,Kuba řekl“
- Zahrajte si s dětmi hru na procvičení celého těla. Dávejte si s dítětem navzájem pokyny: "Kuba řekl: .... (například: zvedni pravou ruku, lehni si na záda, chytni se za ucho,..)
Hry s hláskami
- Procvičujte s dětmi počáteční hlásku slov. Např.: jaké slovo začíná na ,,A“ - auto, autobus, Alenka, Adélka,... Děti se snaží vymyslet slova na určitou hlásku.
- Určování první hlásky ve slově. Např.: na jakou hlásku začíná slovo "maminka" - ,,M“. Pokud se dítěti nedaří určit první hláska, nevadí. Zkuste, aby určily alespoň první slabiku ve slově. Např.: na jakou slabiku začíná slovo "maminka" - ,,MA“.
- Zkuste s dětmi vytleskat slovo a určit počet slabik. Např.: „MA - MIN -KA" (3 slabiky).
Prstové básničky
Vydalo se na výlet | ukážeme ruku s roztaženými prsty |
výletníčků malých pět. | střídavě dáváme prsty v pěst a natahujeme |
První panáček sedl na vláček | postupně ukazujeme prsty od palce ... |
druhý vyplul lodí, třetí vzducholodí. | ... |
Čtvrtý odjel autobsem | ... |
a ten pátý, chudinka musel běžet klusem. | ... k malíčku |
Bub, bum, bum, bum, bum, bum, | tlučeme pěstni o sebe |
pět panáčků staví dům. | ukážeme ruku s roztaženými prsty |
První cihly dováží, druhý písek přesýpá, | postupně ukazujeme prsty od palce ... |
třetí kůly zaráží, čtvrtý s vodou pospíchá, | ... |
a ten malý maltu míchá, mračí se a stále vzdychá, | ... k malíčku |
že ho v botě něco píchá. | dotýkání se ukazováčkem jedné ruky dlaně druhé ruky |
Geometrické tvary
- Vystřihněte si alespoň 12 geometrických tvarů (čtverec, kruh, trojúhelník a obdélník) z různě barevných papírů.
- Dítě se pokusí roztřídit geometrické tvary podle: barev, tvarů, barev a tvarů současně.
- Dále si může z tvarů skládat různé obrázky dle fantazie (panáček, květina, auto,...).
- S tvary můžete dále počítat, určovat více x méně x stejně, apod.
- Rodič může dítěti tvary naskládat do logické řady a dítě určí, který tvar bude do řady následovat (např.: čtverec - kruh - čtverec - kruh - ? ... dítě určí, že dalším tvarem bude čtverec).
Poznávání zvuků
- Dítěti zavažte oči šátkem a dělejte různé zvuky, které by mělo sluchm poznat (klepání na dveře, tleskání, zvonek, šustění sáčkem, odemykání klíčem, zvuk tekoucí vody,...).
- Zvuky lze poznávat kdekoli. Můžete jít tedy na procházku za humna, do lesa, do vesnice a dítě může opět poznávat (zpěv ptáků, zvuk projíždějícího traktoru, motorové pily, štěkání psa,...).
Pomoc mamince a tatínkovi
- Mnoho dovedností dítě získá zapojením do běžných činností a prací doma i venku, proto doporučujeme zapojovat děti v co největší míře a vést je k samostatnosti.
Interaktivní pracovní učebnice
Pro starší děti je možné zdarma využít interaktivní pracovní učebnici "Zápis je tu", která je primárně určená dětem před zápisem do školy, nicméně jsou v ní úkoly, které mohou zvládnout i děti mladší. Učebnice je dostupná na odkazu:
https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Zapis_je_tu/Zapis_je_tu.mc
- nevšední obysy těla zde
- kuličková dráha zde
- zábava s vrtulkou zde
- hry na zahnání nudy zde
- výroba papírového motýla zde
- pokus "Bojácné barvy" zde
- rozfoukávání barev na rozvoj představivosti dovednosti práce s dechem zde
- výroba domácí modelovací hmoty zde
- domácí zvířata a jejich mláďata, šnečí závody zde
- úkoly na rozvoj slovní zásoby z časopisu Dráček zde
- tvoření s pomocí různých předmětů zde
- hravé počítání zde
- obkreslování nasbíraných kamínků zde
- kreslení stínů a psaní do soli zde
- dokreslování květin zde
- úkoly ke Dni matek zde
- kresba postavy s motivací zde
- venkovní hrátky pro celou rodinu zde
- tvoření jarní mandaly zde
- jóga pro děti zde
- různé hry pro zahnání nudy zde
- chození po dráze zde
- jarní básně s pohybem zde
- procvičování motoriky a koordinace pohybů s pomocí kolíčku a malých předmětů zde
- výroba antistresového míčku pro děti, ale i pro rodiče zde
- obkreslování stínů zde
- urči polohu věcí (procvičování orientace na ploše a užitíí předložek) zde
- procvičování pravo-levé orientace zde
- pohádka o řepě zde
- pracovní list s hledáním písmena "P" zde
- procvičování zrakového vnímání s kostkami a platem od vajíček zde
- Jaké zvyky dodržujeme o velikonočním týdnu? zde
- grafomotorika Kraslice zde
- hledání dvou stejných kraslic zde
- činnosti s jarní tematikou na rozvoj jazyka a poznatků o okolním prosředí: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/6991/JARO-UZ-SE-PROBOUZI.html/
- 15 jarních aktivit na doma i ven zde
- jarní procházka s úkoly zde
- na procházce detektivem zde
- určování znaků jara zde
- hledání rýmů zde
- přepis tiskacího písma podle vzoru zde
- velikonoční koleda zde
- Velikonoční pohádka zde
- křížovka Zvířata zde
- hrátky s auty zde
- obrázkové hraní s kostkami zde
- domalovánka Tulipán zde
- grafomotorika Cesty zvířat zde
- grafomotorika Sluneční paprsky zde
- počítání vajíček zde
- hledání správného počtu květin zde
- výroba domácí modelíny zde a hry s ní
* například: tvoření kuliček, válečků a jejich počítání a třídění, tvoření postaviček a hra divadla s postavičkami, vnímání a pojmenování vlastností
modelíny
- výroba jarních zápichů zde
- malování na kamínky zde
- otiskování zajíců zde
Inspirace je možné nalézt na těchto odkazech:
- videa využitelná ke vzdělávání předškolních dětí: https://edu.ceskatelevize.cz/stupen-vzdelani/predskolni- pracovní listy a další činnosti: https://dum.rvp.cz/vyhledavani/prochazet.html?rvp=P
- interaktivní a další materiály: http://dumy.cz/vyhledavani?vzdelavani=A&nazev=predskolni-vzdelavani
- cvičení s dětmi: https://www.facebook.com/svistivpohybu/
- jóga pro děti: https://www.youtube.com/watch?v=Or2EklKxSMs - webináře pro rodiče: http://www.nevychova.cz
- www.predskolaci.cz
- www.detsky-web.cz
- www.hrajeme-si.cz
- krokotak.com
- www.tvorivedeti.cz
- www.sikovny-cvrcek.cz
- www.napadyproanicku.cz/tvoreni-s-detmi/celorocne
- www.primainspirace.cz
- http://zdrava5.cz/pro-deti