Johanna Friedl – 261 her pro děti od tří let
Tato knížka obsahuje 261 malých útěch, které spolehlivě zaženou dlouhou chvíli a špatnou náladu. Naleznete v ní tipy na nejrůznější hry a činnosti, které se dají uskutečnit za použití úplně obyčejných materiálů, které jsou po ruce v každé domácnosti. V knížce najdete staré, osvědčené a skoro zapomenuté hry stejně jako nové vzrušující nápady.
Katharina Bäcker-Braun – Rozvoj inteligence u dětí od 3 do 6 let
Otevřete dětem dveře do světa kolem nás! Kniha popisuje vývojová stádia rozvoje inteligence dětí předškolního věku s ohledem na využití v praxi. Poskytuje fascinující pohled na neurofyziologické poznatky a přináší celou řadu praktických rad, které napomohou individuálnímu a celostnímu vedení rozvoje dětí.
Maryann Kohlová – 200 výtvarných činností / Dalších 199 výtvarných činností
V tvořivé práci s materiálem, který je běžně po ruce doma, mohou děti získat velké množství objevných výtvarných zkušeností. První kapitola představuje základní výtvarné postupy, na kterých jsou všechny další náměty založeny. Další kapitoly jsou seřazeny dle ročních období a rozděleny dle měsíců. Všechny náměty se soustřeďují na proces tvoření více než na finální výsledek.
Fiona Wattová – 365 výtvarných nápadů na celý rok
Tato kniha je plná nápadů a návodů na výtvarné aktivity. Na každé straně najdete jednoduše srozumitelné instrukce. Naučíte se základní výtvarné techniky.
Gertrud Kaufmannová-Huberová – Děti potřebují rituály
Rituály jsou nedílnou součástí lidského života ve všech kulturách. Mají své místo ve významných životních okamžicích člověka, ale také ve chvílích krize. Autorka vidí v rituálech jedinečný prostředek výchovy dětí. Vykládá je ve smyslu hlubinné psychologie C. G. Junga jako archetypové jednání. Kniha obsahuje řadu užitečných podnětů, jak dětské rituály podpořit, jak je citlivě iniciovat nebo jak rozpoznat negativní, pro dítě škodlivé rituály.
Zdeněk Matějček – Po dobrém, nebo po zlém?
V této knize přemýšlí autor o významu odměn a trestů ve výchově dětí. V různých dobách a společnostech se jedno nebo druhé více nebo méně zdůrazňovalo, uplatňovalo, hlásalo a praktikovalo. Matějček v této knize zve své čtenáře, aby se spolu sním zamýšleli, proč, kdy a jak máme dávat ve výchově svých dětí přednost tomu „po dobrém“ a kdy tomu „po zlém“.
Bernd Badegruber, Friedrich Pirkl – Příběhy pomáhají s problémy
Tato kniha je podnětem jak pro rodiče, učitele tak i další vychovatele apod. Příběhy mohou být dětem velkou pomocí. Nejen že je zavedou do světa fantazie, ale často jim nabídnou způsob, jak snadněji zvládnout svůj strach nebo jiné problémy. V této knize najdete více než 60 takových příběhů, které dětskou pohádkovou formou zpracovávají konkrétní problémy dětí (strach, nesmělost, neposlušnost, pomalost, nepřizpůsobivost ostatním, reakce na mladšího sourozence atd.)
Julia Moor – Hry a zábavné činnosti pro děti s autismem
Dítě s autismem mívá poměrně omezené zájmy, které se navíc liší od zájmů jeho vrstevníků. Zaujetí repetitivními činnostmi, malá tolerance vůči změnám a ulpívání na leckdy nepochopitelných rituálech a rutinách se projevují i v jeho hře, která mívá často charakter prosté manipulace s předměty. Tato kniha představuje velkou řadu aktivit, které jsou upraveny „na míru“ schopnostem a vidění světa dětí s autismem.
Debra S. Jacobs, Dion E. Betts – Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem
Kniha nabízí jednoduché nápady, aktivity a cvičení zaměřené na každodenní výzvy, jimž děti s autismem a jejich rodiče a vychovatelé čelí. Pomáhá osvojit si užitečné rutiny, které pomohou ve zvládání běžných situací.
Ivona Březinová – Řvi potichu, brácho
Autorka citlivě, ale s nezbytným nadhledem vypráví příběh autistického chlapce a jeho okolí, které se s jeho poruchou musí dennodenně vyrovnávat. Knížka s krásnými ilustracemi Tomáše Kučerovského dětem ukazuje, že s poruchou autistického spektra se dá žít a že nakonec je ze všeho nejdůležitější jako vždycky láska a dostatek porozumění.
Gianfranco Trapani, Enrico Bertino a kol. – První pomoc a zdraví dítěte
Příručka se skládá ze dvou částí. První část je věnována událostem, poraněním a krizovým situacím, které vyžadují neodkladný zásah dospělého, než bude dítě předáno do péče lékaře, pokud to bude potřeba. Obsahuje obecné rady při nehodách, návody, jak si počínat, techniky první pomoci apod. Druhá část probírá slovníkovým způsobem obecné dětské nemoci a poruchy a poskytuje o nich základní informace.
Kerstin Landwehrová, Martina Rüterová – Nejnapínavější experimenty pro děti
Fyzika, chemie, biologie – nudná věda? Vůbec ne! Přeměňte pomocí vzrušujících experimentů v této knize svůj domov na laboratoř a objevujte tvary mraků, hru na láhve nebo mléčné hvězdičky. Ohromující experimenty pro mladé výzkumníky a vynálezce vám ukážou, co všechno je možné s jednoduchými prostředky.
Staomir Staniek, Marzena Staniek – Svět malého průzkumníka
Soubor 42 jednoduchých, bezpečných a zábavných experimentů pro děti z pomůcek, které běžně najdeme v každé domácnosti.
Elizabeth A. Sherwoodová, Robert A. Williams, Robert E. Rockwell – Od báboviček k magnetům
Děti jsou od přirozenosti zvídavé. Prohlížejí, dotýkají se, zkoumají a chtějí se učit. Autoři této knihy proto předkládají náměty pro 112 přírodovědeckých činností. Hry a pokusy dětem nejen pomohou poznávat přírodu, ale dají jim i možnost prožívat úspěch a radost z nacházení odpovědí na otázky na základě vlastní činnosti.
Věra Kleplová, Dobromila Pilná – Cvičíme doma s tím, co doma máme
Je bezpochyby jasné, že pohyb v životě dítěte hraje důležitou roli. V řadě rodin však vyrůstají děti s malým věkovým rozdílem a vzniká tím problém, které z dětí doprovodit na cvičení a kdo bude hlídat to druhé. Můžete si však i zacvičit doma s věcmi, které máte po ruce: vařečkou, hrnci, toaletním papírem, židlí, provázkem, tužkou, bačkůrkami apod. Ke každému cviku je připojena i krátká říkanka, která navozuje způsob pohybu.
Jiřina Bednářová – Školní zralost
Tato publikace dává prostor rodičům a pedagogům, aby se dlouhodobě zabývali podněcováním dítěte v době přípravy na nástup do školy. V knize naleznete základní informace o tom, co by mělo dítě umět a zvládnout mezi pátým a šestým rokem věku.
Paramhans Svámí Mahéšvaránanda – Jóga v denním životě pro děti a mládež
Tato kniha obsahuje cvičení pro všechny věkové skupiny – od batolat až po teenagery. Naleznete v ní detailní popisy všech cviků i s fotografiemi. Pro nejmenší děti jsou cviky doplněny také krátkými pohádkami. Jógová cvičení jsou výborná jako prevence pro správné držení těla i zdravý vývoj a růst dítěte. Vedle fyzických a dechových cvičení nás jóga také učí relaxaci, koncentraci, sebeovládání a zklidňuje naši mysl.
Anton Hergenhan – Agresivní dítě?
„Proč to to dítě dělá? Proč se chová agresivně? Co ho k tomu vede?“, to jsou otázky, které se rodičům, učitelům i vychovatelům honí hlavou, když se snaží zvládnout agresivní projevy dítěte. Podle psychologa a terapeuta Hergenhana je agresivita symptom, příznak, a je potřeba najít a vyřešit příčiny, které k problémovému chování vedou. V této knize se autor zabývá také nevhodnými reakcemi dospělých na agresivní chování dítěte.
Sandra Bejdáková a kolektiv – Školní zralost a komunikace
Tato publikace přináší komplexně zpracované téma komunikace s vazbou na téma školní zralosti. Kniha obsahuje také příspěvky pokrývající všechna důležitá témata a oblasti spjaté s nástupem dítěte do základní školy.
Rachel W. Sperry – Komunikace s problémových situacích
Kniha nabízí dospělým tipy, jak pozitivně reagovat na každodenní náročné situace a problematické chování dětí ve věku od 3 do 8 let. Přehledným způsobem provází učitele a členy rodiny jednotlivými kroky, jejichž zapamatování usnadňují piktogramy. Dospělý s dítětem mluví o jeho pocitech, o hranicích a chování, které se od něj čeká. Pomocí otázek je vede k tomu, aby samo našlo řešení, a nabízí tipy a nápady, které mohou pomoci.
Thomas Gordon – Výchova bez poražených (řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi)
Kniha amerického psychologa Thomase Gordona, nominovaného na Nobelovu cenu za mír, je určena především rodičům, ale jistě bude přínosem pro všechny, kteří pracují s dětmi a dospívajícími. Kniha srozumitelně a názorně popisuje postupy, jak komunikovat s dětmi, jak posílit spolupráci v rodině a jak efektivně řešit problémy.
Larry Winget – Za svoje děti si můžete sami, aneb Jablko nepadá daleko od stromu
Dnešní děti jsou často rozmazlené, přesycené zábavou, neúspěšné a nedisciplinované a žijí v představě, že mají na všechno nárok, ale žádné povinnosti. A kdo za to může?
Larry inget je proslulý tím, že si nikdy nebere servítky, a ve své knize to říká jasně: ze špatně vychované dítě můžou rodiče, protože odvedli špatnou práci.
Justina a Petr Danišovi – Svobodná hra
Svobodná hra má v rozvoji dětí zásadní význam. Učí je tvořit, plánovat, rozhodovat se, dávat a brát, naslouchat druhým, vyjednávat, kontrolovat své impulzy, překonávat překážky. Dává jim smích a radost ze života. Dovoluje dětem, aby objevily své silné stránky a staly se samy sebou.
Ulrike Lindner – Pozor, rodiče ve školce!
Publikace je velmi praktickou základní příručkou pro všechny, kdo v rámci své profese v mateřské škole pravidelně komunikují s rodiči.
Veronika Kirchnerová, Radka Rubešová – Výchova prožitkem
Základní struktura knihy je inspirována ročním koloběhem. Každá kapitola má své nosné téma – projekt, který je nahlížen a zpracován z mnoha různých úhlů pohledu s důrazem na specifika předškolního vzdělávání. Kapitola zpracovává vždy jeden měsíc školního roku. Zahrnuje základní svátky měsíce (Velikonoce, svátek matek, vítání jara, slunovrat, …), rytmus přírody a počasí, přičemž projekty spojují tvořivé činnosti s hrami a inspirací pro podporu spontánní hry a kreativity dítěte.
Maike Rönnau-Böse, Klaus Fröhlich-Gildhoff – Psychická odolnost předškoláků
Psychická odolnost patří k důležitým dovednostem pro život. Jak ji posílit? Z čeho vlastně vychází? Jak dosáhnout toho, aby dítě neupadlo do naučené bezmocnosti, ale aby se naopak stavělo k různým obtížím čelem a dokázalo si s nimi tvořivě poradit? Kniha zkušených autorů vysvětluje, co to psychická odolnost je, jak vzniká, co ji může ohrožovat.
Tomáš Morávek – Nebuď p*ča, aneb jak (ne)pracovat s dětmi
Toto je kniha o dětech žijících v ústavní péči – o dobré práci s nimi i o špatné práci s nimi, o jejich příbězích, o rozhodnutích dospělých i o možných lepších volbách. Čtenář zde nalezne anonymizované, ale reálné příběhy dětí, základní teoretické (odborné) minimum i přímé citace samotných dětských hrdinů.
Peter A. Levine a Maggie Klineová – Prevence traumatu u dětí
Je zarážející, kolik dětí je úzkostlivých, depresivních, hyperaktivních a odtažitých – a je jich stále víc! Miliony dětí byly šikanovány, zažily násilí nebo zneužití. Mnoho dalších dětí byla traumatizováno v důsledku „obyčejnějších“ událostí, jako jsou děsivé lékařské zákroky, nehody, ztráta či rozvod. Tato kniha nabízí jednoduché, avšak velmi mocné nástroje, které děti chrání před nebezpečím a pomáhají jim, jak se znovu navrátit k rovnováze poté, co zažily strach a pocit přehlcení.
Lawrence Cohen – Jak zacházet s dětským strachem
Děti mívají strach. Některým jejich obavám rozumíme, jiné nás rozčilují a vyvolávají v nás úzkost a pocit bezmoci. Zkušený rodinný terapeut Lawrence Cohen nám ukazuje, že i tak iracionální obavy jako strach z bubáků pod postelí nebo z bouřky mají racionální původ. Na řadě příkladů a modelů vysvětluje, jak úzkost vzniká, jaké jsou její projevy a jak silný může být její vliv na život dítěte a celé rodiny.
Matthew McKay a kol. – Jak zvládat silné emoce a osedlat svůj hněv
Reagujete na obtíže hněvem? Možná nejste sami. Hněv může být užitečná emoce, třeba když se něco špatného děje člověku, na kterém nám záleží. Někdy ale může působit destruktivně. A to pak poškodí náš život, vztahy i atmosféru v práci. Tato kniha vám nabízí strategie, s jejichž pomocí dokážete destruktivitu svého hněvu proměnit v pozitivní emoci.
Gabor Maté – Roztěkaná mysl (původ a léčení poruch pozornosti)
Autor sám žije s diagnózou ADHD. Jak je jeho zvykem, kniha přináší (i) na toto téma zcela nový pohled a navrhuje nový přístup k tomu, jak pomoct dětem i dospělým s poruchami pozornosti. V knize ukazuje, že se nejedná o dědičnou chorobu, ale o opoždění ve vývoji, postižení, které lze zvrátit. Vysvětluje, že okruhy mozku zodpovědné za emoční seberegulaci a řízení pozornosti se u lidí trpících poruchou pozornosti nedostatečně vyvinuly již v raném dětství, i příčiny, proč k tomu došlo.
Julia Sorensen – Vyrovnávání se dítěte se ztrátou a odloučením
Děti mohou prožívat pocity ztráty například v důsledku stěhování, změny školy, rozvodu rodičů, úmrtí zvířecího kamaráda či blízkého člověka. Neumějí se ve svých pocitech vyznat a mluvit o nich. To může negativně ovlivnit jejich citový vývoj. V této knize naleznete cvičení založená na hře a výtvarné činnosti, která pomáhají dětem rozpoznávat emoce, seznámit se se způsoby jejich vyjádření a rozšiřovat si odpovídající slovní zásobu, podporovat sociální a emoční učení.
Nathalie Peretti – Relaxační desetiminutovky/Aktivity ke zklidnění dětí
Když jsou děti příliš živé, nesoustředěné či „příliš nervózní“, často se přičítá vliv vnějším okolnostem: školnímu či sociálnímu prostředí či dokonce rodinnému rytmu. Autorka ukazuje, že při vhodném vedení mohou děti najít vnitřní klid a rovnováhu, uchovat si pocit vlastní hodnoty a adekvátně reagovat i za méně příznivých okolností.
Vojtěch Černý, Kateřina Grofová – Děti a emoce
Tato kniha je určena rodičům a pedagogům, kteří vychovávají děti a ovlivňují tak jejich emocionální život. Na pozadí krátkých, emočně zabarvených příběhů dvou rodičů a jejich čtyř dětí jsou představeny nejdůležitější emoce, se kterými se my i naše děti setkáváme.
Bessel van der Kolk – Tělo sčítá rány/Jak trauma dopadá na naši mysl i zdraví a jak se z něj léčit
Trauma nelze obejít. Jeho následky zažívají mnozí – možná vy, možná vaši blízcí. Vždy však ovlivňuje životy všech okolo. A není v silách trpícího, aby projevy v podobě depresí, chronických potíží, alkoholismu, sebepoškozování či pocitu studu a osamělosti zvládl bez pomoci. Autor popisuje s laskavostí a otevřeností příběhy, s nimiž se setkal v klinické praxi, a dělí se o výsledky svých výzkumů v oblasti terapie posttraumatické poruchy.
Helena Kloudová – Zvládneme mateřskou školu?
Milí mladí rodiče, maminky a tatínkové, navštěvuje vaše dítě mateřskou školu? Nejspíše ano, že? Chodí tam rádo? Jak se tam chová? Našlo si své kamarády? Umí si s nimi hrát? Jak se dokáže vypořádat s úkoly ve třídě? A víte, co vaši ratolest čeká, když nastupuje do mateřské školy, a co můžete čekat vy? Jak svému dítěti v této fázi jeho vývoje můžete pomoci právě vy? Aby se do školky těšilo? Na tyto otázky a řadu dalších vám odpoví tato knížka.
Jiřina Bednářová – Rozvoj grafomotoriky
V této publikaci naleznete informace o významu dětské kresby a o metodice rozvoje grafomotorických schopností (posloupnosti vývoje grafomotorických prvků, navození pracovních návyků při kreslení a psaní, potřebných podmínkách a pomůckách apod.)