Metodika

Johanna Friedl – 261 her pro děti od tří let

Tato knížka obsahuje 261 malých útěch, které spolehlivě zaženou dlouhou chvíli a špatnou náladu. Naleznete v ní tipy na nejrůznější hry a činnosti, které se dají uskutečnit za použití úplně obyčejných materiálů, které jsou po ruce v každé domácnosti. V knížce najdete staré, osvědčené a skoro zapomenuté hry stejně jako nové vzrušující nápady.

Katharina Bäcker-Braun – Rozvoj inteligence u dětí od 3 do 6 let

Otevřete dětem dveře do světa kolem nás! Kniha popisuje vývojová stádia rozvoje inteligence dětí předškolního věku s ohledem na využití v praxi. Poskytuje fascinující pohled na neurofyziologické poznatky a přináší celou řadu praktických rad, které napomohou individuálnímu a celostnímu vedení rozvoje dětí.

Maryann Kohlová – 200 výtvarných činností / Dalších 199 výtvarných činností

V tvořivé práci s materiálem, který je běžně po ruce doma, mohou děti získat velké množství objevných výtvarných zkušeností. První kapitola představuje základní výtvarné postupy, na kterých jsou všechny další náměty založeny. Další kapitoly jsou seřazeny dle ročních období a rozděleny dle měsíců. Všechny náměty se soustřeďují na proces tvoření více než na finální výsledek.

Fiona Wattová – 365 výtvarných nápadů na celý rok

Tato kniha je plná nápadů a návodů na výtvarné aktivity. Na každé straně najdete jednoduše srozumitelné instrukce. Naučíte se základní výtvarné techniky.

Gertrud Kaufmannová-Huberová – Děti potřebují rituály

Rituály jsou nedílnou součástí lidského života ve všech kulturách. Mají své místo ve významných životních okamžicích člověka, ale také ve chvílích krize. Autorka vidí v rituálech jedinečný prostředek výchovy dětí. Vykládá je ve smyslu hlubinné psychologie C. G. Junga jako archetypové jednání. Kniha obsahuje řadu užitečných podnětů, jak dětské rituály podpořit, jak je citlivě iniciovat nebo jak rozpoznat negativní, pro dítě škodlivé rituály.

Zdeněk Matějček – Po dobrém, nebo po zlém?

V této knize přemýšlí autor o významu odměn a trestů ve výchově dětí. V různých dobách a společnostech se jedno nebo druhé více nebo méně zdůrazňovalo, uplatňovalo, hlásalo a praktikovalo. Matějček v této knize zve své čtenáře, aby se spolu sním zamýšleli, proč, kdy a jak máme dávat ve výchově svých dětí přednost tomu „po dobrém“ a kdy tomu „po zlém“.

Bernd Badegruber, Friedrich Pirkl – Příběhy pomáhají s problémy

Tato kniha je podnětem jak pro rodiče, učitele tak i další vychovatele apod. Příběhy mohou být dětem velkou pomocí. Nejen že je zavedou do světa fantazie, ale často jim nabídnou způsob, jak snadněji zvládnout svůj strach nebo jiné problémy. V této knize najdete více než 60 takových příběhů, které dětskou pohádkovou formou zpracovávají konkrétní problémy dětí (strach, nesmělost, neposlušnost, pomalost, nepřizpůsobivost ostatním, reakce na mladšího sourozence atd.)

Julia Moor – Hry a zábavné činnosti pro děti s autismem

Dítě s autismem mívá poměrně omezené zájmy, které se navíc liší od zájmů jeho vrstevníků. Zaujetí repetitivními činnostmi, malá tolerance vůči změnám a ulpívání na leckdy nepochopitelných rituálech a rutinách se projevují i v jeho hře, která mívá často charakter prosté manipulace s předměty. Tato kniha představuje velkou řadu aktivit, které jsou upraveny „na míru“ schopnostem a vidění světa dětí s autismem.

Debra S. Jacobs, Dion E. Betts – Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem

Kniha nabízí jednoduché nápady, aktivity a cvičení zaměřené na každodenní výzvy, jimž děti s autismem a jejich rodiče a vychovatelé čelí. Pomáhá osvojit si užitečné rutiny, které pomohou ve zvládání běžných situací.

Ivona Březinová – Řvi potichu, brácho

Autorka citlivě, ale s nezbytným nadhledem vypráví příběh autistického chlapce a jeho okolí, které se s jeho poruchou musí dennodenně vyrovnávat. Knížka s krásnými ilustracemi Tomáše Kučerovského dětem ukazuje, že s poruchou autistického spektra se dá žít a že nakonec je ze všeho nejdůležitější jako vždycky láska a dostatek porozumění.

Gianfranco Trapani, Enrico Bertino a kol. – První pomoc a zdraví dítěte

Příručka se skládá ze dvou částí. První část je věnována událostem, poraněním a krizovým situacím, které vyžadují neodkladný zásah dospělého, než bude dítě předáno do péče lékaře, pokud to bude potřeba. Obsahuje obecné rady při nehodách, návody, jak si počínat, techniky první pomoci apod. Druhá část probírá slovníkovým způsobem obecné dětské nemoci a poruchy a poskytuje o nich základní informace.

Kerstin Landwehrová, Martina Rüterová – Nejnapínavější experimenty pro děti

Fyzika, chemie, biologie – nudná věda? Vůbec ne! Přeměňte pomocí vzrušujících experimentů v této knize svůj domov na laboratoř a objevujte tvary mraků, hru na láhve nebo mléčné hvězdičky. Ohromující experimenty pro mladé výzkumníky a vynálezce vám ukážou, co všechno je možné s jednoduchými prostředky.

Staomir Staniek, Marzena Staniek – Svět malého průzkumníka

Soubor 42 jednoduchých, bezpečných a zábavných experimentů pro děti z pomůcek, které běžně najdeme v každé domácnosti.

Elizabeth A. Sherwoodová, Robert A. Williams, Robert E. Rockwell – Od báboviček k magnetům

Děti jsou od přirozenosti zvídavé. Prohlížejí, dotýkají se, zkoumají a chtějí se učit. Autoři této knihy proto předkládají náměty pro 112 přírodovědeckých činností. Hry a pokusy dětem nejen pomohou poznávat přírodu, ale dají jim i možnost prožívat úspěch a radost z nacházení odpovědí na otázky na základě vlastní činnosti.

Věra Kleplová, Dobromila Pilná – Cvičíme doma s tím, co doma máme

Je bezpochyby jasné, že pohyb v životě dítěte hraje důležitou roli. V řadě rodin však vyrůstají děti s malým věkovým rozdílem a vzniká tím problém, které z dětí doprovodit na cvičení a kdo bude hlídat to druhé. Můžete si však i zacvičit doma s věcmi, které máte po ruce: vařečkou, hrnci, toaletním papírem, židlí, provázkem, tužkou, bačkůrkami apod. Ke každému cviku je připojena i krátká říkanka, která navozuje způsob pohybu.

Jiřina Bednářová – Školní zralost

Tato publikace dává prostor rodičům a pedagogům, aby se dlouhodobě zabývali podněcováním dítěte v době přípravy na nástup do školy. V knize naleznete základní informace o tom, co by mělo dítě umět a zvládnout mezi pátým a šestým rokem věku.

Paramhans Svámí Mahéšvaránanda – Jóga v denním životě pro děti a mládež

Tato kniha obsahuje cvičení pro všechny věkové skupiny – od batolat až po teenagery. Naleznete v ní detailní popisy všech cviků i s fotografiemi. Pro nejmenší děti jsou cviky doplněny také krátkými pohádkami. Jógová cvičení jsou výborná jako prevence pro správné držení těla i zdravý vývoj a růst dítěte. Vedle fyzických a dechových cvičení nás jóga také učí relaxaci, koncentraci, sebeovládání a zklidňuje naši mysl.

Anton Hergenhan – Agresivní dítě?

„Proč to to dítě dělá? Proč se chová agresivně? Co ho k tomu vede?“, to jsou otázky, které se rodičům, učitelům i vychovatelům honí hlavou, když se snaží zvládnout agresivní projevy dítěte. Podle psychologa a terapeuta Hergenhana je agresivita symptom, příznak, a je potřeba najít a vyřešit příčiny, které k problémovému chování vedou. V této knize se autor zabývá také nevhodnými reakcemi dospělých na agresivní chování dítěte.

Sandra Bejdáková a kolektiv – Školní zralost a komunikace

Tato publikace přináší komplexně zpracované téma komunikace s vazbou na téma školní zralosti. Kniha obsahuje také příspěvky pokrývající všechna důležitá témata a oblasti spjaté s nástupem dítěte do základní školy.

Rachel W. Sperry – Komunikace s problémových situacích

Kniha nabízí dospělým tipy, jak pozitivně reagovat na každodenní náročné situace a problematické chování dětí ve věku od 3 do 8 let. Přehledným způsobem provází učitele a členy rodiny jednotlivými kroky, jejichž zapamatování usnadňují piktogramy. Dospělý s dítětem mluví o jeho pocitech, o hranicích a chování, které se od něj čeká. Pomocí otázek je vede k tomu, aby samo našlo řešení, a nabízí tipy a nápady, které mohou pomoci.

Rychlý kontakt

Mateřská škola Šumvald

Šumvald č. 199, 78385
IČO: 75026627

+420 739 370 772 (vedení MŠ)
+420 736 262 919 (pro rodiče)

E-mail: mssumvald@centrum.cz
Web: https://ms.sumvald.cz